Keleti (antik) teherautók és a mi történetünk
Nemrégiben a gyerekkel sétáltunk Budapesten az utcán, és a sok egymást követő sablonos modern boltok között egy kis utcában megbújt egy gyönyörű gyöngyszem, egy antikvárium. Bence egyből mondta: „apa ide be kell mennünk és szét kell néznünk!” Jómagam már elmúltam 40 éves, így rengeteg emléket felidéztek a régi könyvek és ereklyék, amik ott találhatók. A fiamnak természetesen minden újdonságként hatott, így a fél délelőttöt eltöltöttük ott a különféle könyveket bújva, és találtam egy igazi gyöngyszemet, egy történelmi könyvet a keleti teherautókról. Ez azért is volt számomra fontos, mert édesapám még fiatal korában rengeteg teherautót vezetett, köztük Liaz, Tátra és Avia teherautókat is, sőt később a szakmunkás elvégzése után elkezdte ezeket a típusokat javítani, és egy saját maszek műhelyt is üzemeltetett a rendszerváltás idején, ami nagy szó volt abban az időben. Az alkatrészek ellátása szempontjából létrehozott egy üzletet, aztán később egy kész bolthálózatot, ahol ezen típusokhoz hoztak be Teherautó alkatrészeket Csehországból és Szlovákiából. Volt boltunk az ország több pontján is, ahol Liaz, Tátra és Avia alkatrészeket árultunk: Budapest, Nyíregyháza, Debrecen, Szeged, Keszthely, Miskolc, Pécs, Győr, Kecskemét, Székesfehérvár, Szombathely, Szolnok, Érd, Tatabánya.
Később az idő múlásával sajnos a Liaz gyár tönkrement. Nem sikerült az államnak forrásokat csoportosítani a fejlesztésekbe, azonban a mai napig vannak még az utakon ezekből a gépcsodákból. Kevés számban, de még vannak.
A Tátra gyár viszont megtalált egy piaci rést az ő általuk kifejlesztett sajátos központi csővázas alvázzal és a független kerékfelfüggesztéssel. Ezek forradalmi újításnak számított abban az időben, de a mai napig is annak mondható, és elkezdtek a katonaságnak és a nehéziparnak fejleszteni járműveket, amik nehéz talajviszonyok között is könnyedén haladnak és nem akadnak el. Ők a mai napig is korszerűsítik autóikat, és újabbnál újabb modelleket hoznak ki a gyártósorról.
A harmadik gyáróriás az AVIA, nekik is sikerült valameddig túlélni, és több fúzió (Daewoo) segítségével fennmaradni és fejleszteni autóparkjukat. 2000-es években új modellekkel jelentkeztek D60, D90, D120, majd ezt követően a Cummins motoros verziókkal zárult a modernizáció.
Ezek után sajnos a bolthálózatunk csökkent, mivel megjelentek a nyugati teherautók is kis országunkban, és azok alkatrészellátását már sokkal többen elkezdték csinálni, de azt az ágat is továbbfejlesztette édesapám, és átalakította a boltunk kínálatát nyugati teherautókra is: MAN, Mercedes, Volvo, Iveco, Daf.
Amikor lediplomáztam, már én is beálltam a családi vállalkozásba, és alkatrész értékesítőként kitanultam először a szakmát, majd később egy saját honlapot is létrehoztam a modernizáció jegyében, ahol bármilyen Teherautó alkatrészt megtalálhat a kedves érdeklődő, legyen szó keleti vagy nyugati típusokról.