Plutarkhosz, az ókori görög történetírás nagymestere
Gátlásos és félénk gyermekként, gyakorta a könyvek mások számára rejtett világába menekültem a hétköznapi élet problémái elől. A történelmi, numizmatikai tematikával foglalkozó alkotások voltak a kedvenceim. A könyv, ami a legnagyobb hatást gyakorolta rám Plutarkhosz műve, a Párhuzamos életrajzok címet viselő történeti munka. A napjainkban meghatározónak számító munkássága tette őt halhatatlanná. Történeti munkáiban az emberiség nagyjainak életét vette górcső alá.
Műve hadvezérek, uralkodók és filozófusok életrajza. A legnagyobb hatást Nagy Sándorról készült életrajza tette rám, részletesen leírja életének minden sarkalatos pontját, gyermekkorától a neveltetésén át, egészen haláláig. Forrásközpontú történetíró, számtalan hivatkozás kövezi sorait, formabontó részletességgel tárja elénk a korszak írásos emlékeinek hagyatékát. Plutarkhosz görög közép-platonista krónikás. Összesen 22 kötetben írta meg hőseinek életét. Témaválasztása tükrözi a kor szellemét, a nagyság csodálatát. A teljesség igénye nélkül az alábbi neves államférfiak, hadvezérek és közszereplők életrajzait tette halhatatlanná: Nagy Sándor, Szókratész, Brutus, Arisztitotelész, Drakón, I. Pürrhosz, Szophoklész, Szolón, Cato, vagy éppen Julius Caesar.
Felsorolni is nehéz a Plutarkhosz által leírt legendás életek örökségének sokaságát. Apaként fontosnak tartom, hogy gyermekem, Lacika is halljon ezekről a kiváló férfiakról és hőstetteikről, vagy pedig pont ellenkezőleg, gyengeségükről és gyávaságukról. Mert az emberi természetnek, ugyanúgy része a gyengeség akár a mérhetetlen nagyság és műveltség. Pont ezért, az iskola előkészítő feladatok elvégzése után, mindig mesélek neki a letűnt korok híres személyeiről. A figyelme még nem mindig képes befogadni a számára olykor nehezen érthető szöveget, ezért mindig a számára érthető összefüggéseiben világítom meg a szöveg mondanivalóját. Ki lehetne jobb tanítója a mindenre nyitott gyermeki elmének az emberiség legnagyobb filozófusainál és különböző híres neves vezetőinél.
Természetesen ez sem ilyen fekete, vagy fehér. Nem minden történet említhető jó példaként, viszont tanulni a rossz példából is lehet. Számomra Plutarkhosz életrajzainak valódi üzenete a küzdelem. Hősei nem alkudnak meg a világgal, megzabolázhatatlanok. Erre a mentalitásra pedig szüksége van minden embernek. Kisfiamnak, akárcsak korábban nekem, szintén problémái vannak a különböző betűk helyes kiejtésével. Az iskola előkészítő feladatok gyakorlása mellett logopédiai fejlesztésre szorul.
Ahol akarat van, ott mindig van megoldás is
Lacika számára a legnagyobb problémát a c és a cs betű kimondása, valamint egymástól való megkülönböztetése jelenti. Nagycsoportos ovisként nem maradt magára a problémával, több vele egykorú csoporttársa is hasonló problémákkal küzd ebben az életszakaszban. Először az óvónőktől hallottam a https://szilvia-logopedia.hu/iskola-elokeszito-feladatok.php internetes felületéről. Itt számos jó tanács és biztató gondolat olvasható. Minden felelős szülő számára melegen ajánlott tartalom, ahol a minőség és a szakértelem megléte megkérdőjelezhetetlen.
Az weblap kialakítása igényes, viszont nem hivalkodó. Könnyen kezelhető, ugyanakkor érdekes és mesés látványvilággal rendelkezik. Az oldal névadója Szabó Szilvia, akinek személye garancia a minőségi segítségnyújtásra. Szabó Szilvia mesterlogopédus, gyógypedagógus és köznevelési szakértő. Ezeken belül speciális szakterülete a nyelvi késés terápia, beszédindítás. Diszlexia prevenció és redukáció, iskola előkészítés, artikulációs terápia, grafomotoros fejlesztés. Fontos szakértő kezekben tudni gyermekünket ezen sebezhető életkori szakaszban, ahol életük minden mozzanata kihatással lehet későbbi felnőtt életükre.
Minden korcsoport számára elérhető iskola előkészítő feladatok
Ebben az életkorban még hatalmas különbséget jelenthet két gyermek között akár csak egyetlen év korkülönbség is, nemhogy több. Ennek megfelelően fontos gyermekeink korcsoport szerinti tudatos felkészítése az iskolai tanulmányok megkezdése előtt. A szilvia-logopedia.hu oldalán számos praktikus, a gyermeket játszva tanító füzet és könyv megtalálható. Elérhetőek többek között a nagy sikernek örvendő beszédindítástól az iskolakezdésig: Látogatás könyvek!
Artikuláció: L-R és S-ZS-CS hangok gyakorlása (artikuláció és pöszeterápia)
Szintén elérhetőek az oldal minden igényt kielégítő kínálatában a KÉPES VAGY RÁ! Vidám motivációs pedagógiai és logopédiai matricák.
A motiváció és annak fenntartása nem mindig egyszerű dolog, ebben lehetnek nagy segítségünkre a motivációs matricák. A figyelem és a motiváció fenntartásának ezen módja nem csak óvódásoknál és kisiskolásoknál működik, saját tapasztalataim azt mondatják velem, hogy bizonyos mértékig minden korosztály számára egyfajta többlet motivációt jelenthet. Jelentőségét növeli, hogy ebben a kérdésben eredmény orientált szemlélettel kell hozzáállnunk csemeténk fejlődésének fenntartásához.
Minden érdeklődőnek nyugodt szívvel ajánlom a weblap elérhetőségét: https://szilvia-logopedia.hu/iskola-elokeszito-feladatok.php
KÉPES VAGY RÁ!
A képes vagy rá egy olyan könyv, amelynek elsődleges célja a figyelem és a motiváció fenntartása matricák segítségével. A könyv gondoskodik a fejlődés ívének fokozatos fenntartásáról, míg a matricák az úton tett erőfeszítések jutalmazását szolgálják. A gyermek önbizalmának fokozatos növelésével, megkettőzött akarattal és lelkesedéssel fogja teljesíteni a számára kijelölt feladatokat. Ha meg is akad, az alkalmazott motivációs szisztéma miatt nem fog teljesen elkedvtelenedni. Kisebb gyermekek esetében mindkét fél (a szülőnek és gyermekének egyaránt) számára megterhelő lehet a gyakorlás, azonban az ezzel elérhető eredmények és a potenciális fejlődés ismeretének birtokában egyfajta szükséges erőpróba.
A közös gyakorlással töltött idő, hosszabb távon egészen élete végéig elkíséri gyermekünket. Aki ha maga is szülő lesz emlékezni fog szülei fáradalmas munkájára és pozitív törekvésére.
Pozitív tapasztalat, ragadós példa
Kisgyermekként, mint azt már korábban említettem számomra is több betű helyes kiejtése és begyakorlása nem kevés küzdelemmel járt. A tanulásban mindig számíthattam a szüleimre és ezt a türelmes segítségnyújtást szeretném átadni gyermekemnek is. Saját bőrömön tapasztaltam meg gyermekként milyen nehéz tud lenni egy olyan készség gyakorlása és fokozatos fejlesztése, ahol a gyermek ilyen jelentős lemaradással bír. A felzárkózásért vívott küzdelemben pedig minden támogatásra szükség lehet. Ezért nem győzöm hangsúlyozni a szülő-gyermek összhang megfelelő kialakítását. A bizalom elmélyítését. A közösen tanulással töltött időt egyik fél sem élheti meg szenvedésként. A nem akarásnak nyögés a vége, tartja az ismert mondás. Ha a gyermek nyűgös és motiválatlan, a szülő nem lesz képes a legjobbat kihozni belőle. Ehhez időre és rengeteg türelemre van szükség, ha végképp úgy érezzük, hogy megakadtunk gyermekünkkel, kérjük szakember segítségét.
Látogatás a beszéd birodalmába
Ezen könyvek a legfiatalabb korosztály számára készültek. Itt még nagyon kezdetleges formában is érdemes elkezdeni a közös tanulást. A 2-2,5 éves korosztályban a részsikerek is komoly motivációt jelenthetnek a szülő és a gyermek számára egyaránt, ekkor még a foglalkozás leginkább a közös játék szerepében vezethető le eredményesen. A közös játék élménye, a szülő-gyermek kapcsolatának további felépítésében is jelentős szerepet játszik a gyermek motorikus képességeinek fejlesztése mellett. A legkisebb eredmények is komoly hatást gyakorolhatnak a gyermek későbbi önbizalmának kialakulásában. Magabiztossága a későbbiekben egy egészséges fejlődési pályára állhat. Ne legyenek magas elvárásaink, amelyeknek a gyerkőc nem képes megfelelni. Mindenkinek a saját lehetőségeihez mérten kell eredményeket elérnie. Hosszútávon pedig a fiatalkori egyenlőtlenségek kiegyenlítik egymást. Az egyén szocializációja a közösségben. Kérem senki se feledje, a befektetett energia mindig megtérül, ennek pedig szülő és gyermek egyaránt nyertese lesz.